ori·gi·neel1 (het ~, -nelen)
1 oorspronkelijk stuk

ori·gi·neel2 (bn.)
1 de oorsprong of oudste vorm uitmakend => oorspronkelijk;
2 (van ideeën) nieuw => fris, zelfbedacht;
3 (van personen) vernieuwend => geestrijk, oorspronkelijk

zondag 21 oktober 2007

Twee liedjes, één nummer: de mashup

Mashups in de muziek zijn, kortgezegd, mixen van twee nummers uit verschillende genres. Mashup is een levendig begrip. Vroeger werd het vooral gebruikt voor het mixen van muziek van één liedje met de vocalen van een ander.

De afgelopen jaren kregen de mashups van het Belgische Too many DJ's veel bekendheid. Hierbij kun je vaak niet meer horen wat (muziek of tekst) je nu van welk nummer hoort. Zo ontstaan geheel nieuwe nummers. De grootste hit van Too many DJ's is de mashup van TenCC's Dreadlock Holiday en Destiny's Childs Independent Woman. Andere voorbeelden vind je in deze lijst met mashups of in dit clipje. Lang niet alles werkt goed...

Een mashup die je nu kunt vinden, is die van Timbaland vs Salt 'n Pepa. De melodie van Timbalands The Way I are is gebaseerd op het snellere Push it van Salt 'n Pepa. Push it begon ooit als b-kant van de matig succesvolle single Tramp. Pas nadat DJ en producer Cameron Paul die versie onder handen nam, verkocht Salt 'n Pepa meer dan 1 miljoen singles van dit nummer. Het meest memorabele onderdeel van Push it (het synthesizer deuntje) is overigens weer 'geleend' uit het refrein van het nummer Moving in stereo van The Cars uit 1979 Ook haalde Salt 'n Pepa haar songteksten deels uit The Bird van The Time en You really got me van The Kinks.

Terug naar de mashup van Timbaland vs Salt 'n Pepa. Eén daarvan kun je hieronder zien:



Ga terug naar de Homepage

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk, die mashups. Ik vraag me alleen wel af of dit onder een cover valt. Of de originele artiest hier ook royalties voor krijgt.

De single van Salt 'n Pepa had ik vroeger. Zou je niet verwachten van een bluesliefhebber hè. Het was in de tijd dat ik de blues nog niet ontdekt had.

Danielle zei

Nee, ik denk niet dat de 'originele' artiest geld krijgt. Het nummer van Timbaland is toch echt geen cover. Salt 'n Pepa zou eventueel kunnen proberen aan te tonen dat de melodie echt gejat is, met andere woorden, dat Timbalands nummer een bewerking is van hun nummer (volgens mij, want ik ben geen jurist). Maar dat moeten ze ook maar willen. Ik zou nu alleen maar denken dat Salt 'n Pepa blij is met vernieuwde aandacht, toch? Lijkt mij sterk dat zij hier iets op tegen hebben.

Anoniem zei

Op zich zou het zo wel een heel slim idee zijn. Een lied van een ander "lenen" en dat verbouwen tot een moderne alternatieve versie.
Ik vind het best leuk klinken in elk geval.