ori·gi·neel1 (het ~, -nelen)
1 oorspronkelijk stuk

ori·gi·neel2 (bn.)
1 de oorsprong of oudste vorm uitmakend => oorspronkelijk;
2 (van ideeën) nieuw => fris, zelfbedacht;
3 (van personen) vernieuwend => geestrijk, oorspronkelijk

dinsdag 2 oktober 2007

Don’t judge a song by its cover (deel 1)

Nederlanders zijn dol op Zuid-Europese muziek. En dan het liefst met Nederlandse tekst. Dat is zo lekker om mee te zingen.

Wat blijkt? Nederlandse covers van een oorspronkelijk Zuid-Europees liedje komen op nummer 1. In mei 2007 brengt Gerard Joling Blijf bij mij (Dit zijn voor mij de allermooiste uren) uit. Het nummer is een duet met wijlen André Hazes en een cover van diens gelijknamige nummer uit 1988. Het origineel is afkomstig van de Italiaanse zanger Pupo: Forse uit 1979.

Begin jaren 80 covert de Argentijnse zanger Sabú het nummer ook al succesvol (Quizas si, Quizas no). De versie van Joling staat elf weken op nummer 1, waarna Jeroen van der Boom die plek inneemt met zijn single Jij bent zo. Het is een cover van het Spaanse Silencio (2007) van David Bisbal die doet denken aan de muziek van Marco Borsato. Borsato op zijn beurt heeft in 1994 zijn grootste hit ook met een cover. Dromen zijn bedrog is een bewerking van het rustigere Storie di tutti i giorni (1982) van de Italiaan Riccardo Fogli.

Het wachten is op de volgende Nederlands/Zuid-Europese meezinger.

Ga terug naar de Homepage

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zit even snel te neuzen op je log en ik zat net dat liedje van die Italiaan te bekijken.
Het is inderdaad precies "Dromen zijn bedrog".
Weet je toevallig ook of die Itaiaan ook nog een graantje meepikt van Borsato's succes? Of heeft die het gewoon gejat?

Danielle zei

Nee, dat weet ik niet. Maar hij treedt nog steeds op. Check zijn site: http://www.riccardofogli.net (ik lees alleen geen Italiaans). Een graantje meepikken heeft hij ongetwijfeld, want er moet, als het netjes is gedaan, gewoon voor de rechten betaald worden.